Team excellence is eigen ondernemer

Het laatste jaar betreedt voornamelijk een nieuwe generatie Z de arbeidsmarkt en storten internetgiganten zoals Google en Facebook zich op de vacaturemarkt. Twee grote trends die duidelijk invloed hebben op de bedrijfsvoering. Slimme bedrijven verleggen de focus op diploma’s naar de mindset van nieuwe medewerkers. Kunnen ondernemen in een functie is hot topic bij Generatie Z. Waar millennials popsterren aanbaden, is Generatie Z fan van Mark Zuckerberg.

Daarnaast laat Amerikaans onderzoek zien dat 72% van de highschool-studenten ooit een eigen bedrijf wil starten. Daarbij wil 43% van de studenten liever ondernemer zijn dan in loondienst als ze afstuderen. Ook bij de Nederlandse jongeren klinken dezelfde geluiden. Sommige ondernemers beginnen hun business al op de middelbare school. Die gaan ze echt niet opgeven voor een vaste baan. Werkgevers moeten zich voorbereiden op een generatie die náást hun eigen bedrijf nog een parttimefunctie in loondienst willen.

Bron: Embrace

Persoonlijkheid en motivatie

Binnen Embrace enthousiasmeren we dit volledig en heeft 20% van de teammembers er nog een eigen bedrijf naast! Wij vinden persoonlijkheid en motivatie belangrijk, staren ons niet blind op functie-eisen, maar selecteren op mindset en soft skills. De rest valt aan te leren. Mensen met een ‘growth mindset’ geloven dat ze zich nog kunnen ontwikkelen en zijn niet bang om fouten te maken. Binnen Embrace werken we met mensen die mee willen groeien met ons bedrijf en waardevol zijn in de toekomst juist omdat ze een ondernemende drive hebben. Zelf ben ik fan van vragen zoals ‘Wie inspireert je en waarom?’ omdat het de waarden toont die de persoon belangrijk vindt. Kijk je op naar mensen die waarde hechten aan een goede band met anderen, zou je graag in de voetsporen treden van iemand die op carrièrevlak de absolute top bereikt heeft, of een popster of avonturier? Er zijn geen verkeerde antwoorden want het hangt af van de locatie en profiel maar een mooi onderwerp tot gesprek is het in ieder geval!

Dialoog over creativiteit

Benieuwd hoe het eerste contact met onze operationele toppers was? Niet in een saai kantoor in ieder geval maar in locatie waar hospitality bruist en waar zij de kans kregen om zichzelf op een originele manier te presenteren. Een dialoog over creativiteit in plaats van een interview over een standaard CV of motivatiebrief. De gesprekken waren authentiek en oprecht; precies wat past bij Embrace.

Deze blog is geschreven door Ilona Vijn, consultant bij Embrace – partner in ontvangstmanagement en bezoekbeleving.