Blog | Slecht onderhoud maakt aed onbetrouwbaar

Onlangs las ik in een bericht op NOS.nl dat het regelmatig voorkomt dat hartdefibrillators (aed’s) niet werken omdat ze slecht zijn onderhouden. Daarvoor waarschuwen leveranciers van de apparaten. ‘Vaak werkten de elektroden niet of waren de batterijen leeg’, stelt fabrikant Medisol in het AD. Volgens de leveranciers hangen eigenaren de aed’s wel op in hun pand, maar kijken ze er daarna niet meer naar om. Medisol hield een jaar geleden een actie onder hun klanten om de apparaten gratis te laten testen. Toen bleek al dat de helft van de geteste aed’s niet goed werkte.

Het slechte onderhoud kan er voor zorgen dat slachtoffers niet snel genoeg geholpen kunnen worden. Dat overkwam volgens het AD onlangs een vrouw in Bergen op Zoom, die een hartstilstand kreeg. De politie probeerde haar te reanimeren, maar het apparaat waarmee ze dat deden werkte niet goed. Het ding had in een vochtige ruimte gehangen. De vrouw heeft het wel overleefd. 

De vrouw in Bergen op Zoom behoort tot één op de 1.000 inwoners van Nederland die per jaar een hartstilstand krijgen. Dit betekent dat er 15.000 tot 16.000 reanimaties per jaar in Nederland worden uitgevoerd. Mede door de installatie van aed’s in heel Nederland, is het aantal dodelijke slachtoffers de afgelopen jaren aanzienlijk teruggelopen. Helaas worden (burger)hulpverleners echter nog te vaak geconfronteerd met disfunctionerende aed’s, zoals vorige week in Bergen op Zoom.

Als partner in veiligheid blijven we vragen om aandacht voor dit onderschatte probleem én creëren we praktische oplossingen voor eigenaren en gebruikers. Onze AlarmServiceCentrale is bijvoorbeeld al vele jaren communicatiecentrum én lifeline voor duizenden opdrachtgevers en onze eigen medewerkers. De centrale is 24 uur per dag bereikbaar en dagelijks worden duizenden meldingen met de grootste zorg afgehandeld door professionele centralisten. Het gaat om calamiteiten, maar vaak ook om testmeldingen om te controleren of (alarm)systemen nog adequaat functioneren. Met de zogenaamde Defiocommunicator volgen en controleren we op vergelijkbare wijze aed’s. Het concept achter deze dienst noemen we AED Alert en is merkonafhankelijk beschikbaar. De Defiocommunicator maakt via Bluetooth, op basis van auditieve en visuele signalen, contact met een aed. Eventuele storingen worden direct opgemerkt, waarna actie ondernomen kan worden. Bij afwijkingen wordt direct een monteur ter plaatse gestuurd om de aed te repareren of te vervangen. 

Met dit concept wordt de kans op een disfunctionerende aed tot een absoluut minimum beperkt en worden levens gespaard. U moet er toch niet aan denken om in een noodsituatie geconfronteerd te worden met slecht werkende apparatuur? 

Ron Knaap
business unit manager van de Trigion AlarmServiceCentrale